MerAi??nas Vitulskis: ai??zMano tikroji vieta ai??i?? operos scenojeai???

A?URNALAS: Muzikos Barai
TEMA:Ai??Muzika
AUTORIUS:Ai??Justina LaurinaviA?iAi??tAi??
DATA: 2013-12

Pastarieji metai jaunam operos solistui tenorui MerAi??nui Vitulskiui buvo kupini naujA? iA?A?Ai??kiA?. Konkursai, vaidmenys garsiose Europos scenose, gausybAi?? kvietimA? koncertuoti, nuolatinAi??s kelionAi??s ir repeticijos, studijos… Ai?? LietuvAi?? dainininkas buvo grA?A?Ai??s tik kelioms dienoms, bet mielai sutiko duoti interviu.Ai??

ai??i?? Dainininko karjerAi?? pradAi??jote populiariosios muzikos projekte ai??zKelias A? A?vaigA?desai???, tapote jo nugalAi??toju, o dabar dainuojate tik klasikinAi?? muzikAi??. KodAi??l pakeitAi??te dainavimo stiliA?? Ai??domu, kaip prasidAi??jo JAi??sA?, operos dainininko, karjera.

ai??i?? Popmuzikos stilius buvo labiau primestinis, tuo metu praradau labai daug laiko. Nors tai man padAi??jo bAi??ti pastebAi??tam, ypaA? tA? A?moniA?, kurie uA?siima muzika, apie kuriAi?? aA? visAi?? laikAi?? svajojau ir kuriAi?? norAi??jau dainuoti.

Profesionaliai bendrauti su muzika pradAi??jau gana vAi??lai. Kai mokiausi 5-oje Kauno dailAi??s gimnazijos klasAi??je, mokykla A?ventAi?? 60-metA?. Ta proga gimnazijoje buvo organizuojamas choras. Labai domAi??jausi muzika, tik dainavau pats sau, o kai atAi??jau A? perklausAi??, mokytojai pasakAi??, kad man reikAi??jo stoti ne A? dailAi??s, o A? muzikos mokyklAi??. To daryti niekada neplanavau nei aA?, nei mano A?eima. Senelis turAi??jo absoliuA?iAi?? klausAi?? ir rinkosi iA? dviejA? gyvenimo keliA? ai??i?? dailAi??s ir muzikos. AA? pasirinkau muzikAi??, nes supratau, kad sAi??slus meno ai??zlipdymasai??? ne man. Man reikia A?moniA?, klausytojA?, jA? akiA?…

Kai pradAi??jome dainuoti chore, mAi??sA? buvo gal apie 16 mokinukA?. AA? perrAi??kiau visAi?? chorAi??… Muzikos mokytoja dar kartAi?? pasiAi??lAi?? rimtai pagalvoti apie muziko keliAi??, bet mokslas kainavo brangiai, mano A?eima neiA?galAi??jo mokAi??ti. Tada perAi??jau A? VaiA?ganto vidurinAi?? mokyklAi?? (tuo metu tai buvo Kauno 6-oji vidurinAi?? mokykla) Ai??anA?iuose. Joje lankiau dailAi??s bAi??relA?, kuriame sutikau daug nuostabiA? A?moniA?, bet visAi?? laikAi?? traukAi?? muzika. Per vienAi?? pamokAi?? mokytoja pasakAi??, kad paraA?ys 10 tam, kuris iA?moks giesmAi?? ai??zKalAi??dA? naktA? tyliAi??ai???. A?inoma, pasiryA?au iA?mokti ir iA?mokau.

GiesmAi?? dainavome duetu su A?avia bendraklase. IA?girdAi?? mano balsAi?? visi labai nustebo. Mokytoja pakvietAi?? auklAi??tojAi?? ir papraA?Ai??, kad padainuotume jai. AuklAi??toja nukreipAi?? mane tiesiai pas muzikos mokytojAi??. Taip ir prasidAi??jo mano kelias A? klasikinAi?? muzikAi??.

PradAi??jau dalyvauti A?vairiuose konkursuose Kaune, uA?imdavau pirmAi??sias vietas. Mano muzikos mokytoja paA?inojo vokalo dAi??stytojAi?? BirutAi?? SodaitytAi??, kuri dAi??stAi?? Juozo GruodA?io konservatorijoje ir Muzikos akademijoje, A?is A?mogus man buvo tarsi tiltas A? akademinAi??s muzikos pasaulA?. Pas mokytojAi?? BirutAi?? dainavau metus, nors mAi??sA? paA?inties pradA?ioje ji sakAi??, kad vaikinA? nemoko. Metai buvo sunkAi??s, vidurinAi??je mokykloje artAi??jo abitAi??ros, J.Ai??GruodA?io konservatorijoje ai??i??10 klasAi??s egzaminai, ir aA? nusprendA?iau, kad netAi??siu mokslA? konservatorijoje, bet stosiu A? Muzikos akademijAi??. ReikAi??jo vokalo mokytojo, kuris padAi??tA? tam pasirengti. DAi??stytojA? pakeiA?iau daug. Pasitaikydavo pedagogA?, kurie turAi??davo asmeniniA? problemA?, trukdanA?iA? darbui. Pedagogo talentas ai??i?? didelAi?? dovana. Mokytojos SodaitytAi??s patarimu kreipiausi A? JonAi?? AntanaviA?iA?. Tai mano gyvenimo mokytojas, jis puikiai suprato mane, nes jaunystAi??je pats buvo velniA? priAi??dAi??s, visai kaip ir aA?.

NeslAi??psiu, kad nemokAi??jau muzikinio raA?to, todAi??l dvejus metus mokiausi parengiamuosiuose kursuose ir tik po to A?stojau A? pirmAi??jA? Kauno muzikos akademijos kursAi??. Visus tuos metus dirbau su J.Ai??AntanaviA?iumi. Darbas vyko labai sparA?iai, per metus A?veikdavome dvejA? metA? programAi??. Dirbau labai daug, ieA?kojau, stengiausi, mAi??ginau. Daug kas sako, kad geras dainavimas ai??i?? Dievo dovana. TaA?iau reikia dirbti, iA?mokti analizuoti save, nes nuo to priklauso, kiek ilgai dainuosi. Jeigu dainuosi tik ai??ziA? gamtosai???, labai greitai susidAi??vAi??si, o dainuoti ai??zsu protuai??? yra sunku, nes reikia paisyti ne tik jausmA?, bet ir techniniA? dalykA?, iA?mokti kvAi??pavimo, svarbu net ir gyvenimo sAi??lygos. Viso to mane iA?mokAi?? nuostabus pedagogas Jonas. VAi??liau tai pasitvirtino praktikoje. AA? net vasaras praleisdavau kartu su juo. AtvaA?iuodavau pas jA? savaitgaliais, dainuodavome pjaudami A?olAi??. Nors jis buvo garbingo amA?iaus, bet aukA?tas natas padainuodavo taip, kaip aA? tuo metu galAi??jau tik pasvajoti. DAi??stytojo metodai bAi??davo labai paprasti, buitiA?ki ir puikiai pasiteisindavo. Manau, kad dAi??stytojo ir studento santykis turAi??tA? bAi??ti kaip tAi??vo ir sAi??naus. Juk yra ugdoma asmenybAi??. Buvau paskutinis J. AntanaviA?iaus studentas, netrukus jis iA?Ai??jo A? pensijAi??. Su dAi??stytoju bendraujame ir dabar, visuomet klausiu jo patarimA?.

Po pirmo ir antro bakalauro studijA? kurso turAi??jau finansiniA? problemA?, Ai??eima stokojo pinigA?, o mokslams jA? reikAi??jo nemaA?ai. Gavau naA?laiA?io pensijAi??, deja, jos neuA?tekdavo. Vasaros metu dirbau statybose ai??i?? iA? pradA?iA? pagalbiniu darbininku, vAi??liau meistru, A?lifavau parketAi?? prekybos centre, tekdavo dirbti ir naktimis… Esu dAi??kingas puikiam darbA? vadovui, kuris visuomet parAi??pindavo man darbo. TaA?iau buvo sunku, sutriko sveikata, nukrito svoris. A?inodami mano meilAi?? muzikai ir matydami mano sunkA? darbAi??, draugai iA?siuntAi?? anketAi?? A? projektAi?? ai??zKelias A? A?vaigA?desai???. Sulaukiau skambuA?io iA? prodiuserAi??s Laimos PaukA?tAi??s, ji praneA?Ai??, kad galiu atvykti A? perklausas Vilniuje. IA?vaA?iavome su draugais. Dainuoti reikAi??jo dvi dienas iA? eilAi??s, o nakvoti nebuvo kur. VisAi?? naktA? vaikA?A?iojome po VilniA?…

Dabar suprantu, kad visAi?? gyvenimAi??, nuo pat vaikystAi??s, mane supo muzikos garsai. Kadangi gyvenome netoli Kauno muzikinio teatro, mano moA?iutAi?? visas operas mokAi??jo atmintinai. Beje, moA?iutAi?? jaunystAi??je dainavo gamyklos ai??zCottonai??? ansamblyje. Taigi vietoj lopA?iniA? man bAi??davo dainuojama klasikinAi?? muzika, arijos. Namuose labai mAi??gdavau klausytis senA? plokA?teliA?, ypaA? Luciano Pavarotti. Mes gyvenome tarsi antikvariniame bute, visur buvo pilna paveikslA?, o mano brangiausios moterys ai??i?? mama, moA?iutAi?? ir teta ai??i?? mane augino kitaip, meniA?kai. Taigi, visa tai ir lAi??mAi?? mano meilAi?? ir pagarbAi?? klasikai, o dalyvavimas televizijos projekte ai??zKelias A? A?vaigA?desai??? buvo tarsi tarpinAi?? gyvenimo stotelAi??.

ai??i?? Operos festivalis ai??zOpernfestspiele St. Margarethenai??? Austrijoje yra vienas didA?iausiA? ir graA?iausiA? Europoje (groA?Ai??tis juo teko ir man paA?iai, paliko tikrai puikA? A?spAi??dA?). Ai??iemet Jums teko laimAi?? jame dainuoti. Kas paskatino dalyvauti atrankoje, ar ji buvo sunki?

ai??i?? Pasaulyje nAi?? viena rimta organizacija ar teatras nedirba tiesiogiai su atlikAi??ju, tai daro agentai. Su agentAi??ra prieA? penkerius metus man nutiko gana keista istorija. Lietuvoje vieA?Ai??jo vienas iA? ai??zCarmen de Miguelai??? atstovaujamA? atlikAi??jA?, labai A?ymus baritonas. AgentAi??ra papraA?Ai?? jo Lietuvoje surengti keletAi?? perklausA?, nes Europoje labai trAi??ko tenorA?. AtvaA?iavau A? VilniA?, padainavau keletAi?? kAi??riniA?. Man buvo pasakyta, kad po keliA? dienA? sulauksiu skambuA?io. A?inoma, nieko nesitikAi??jau ir numojau ranka. Bet iA? tiesA? sulaukiau skambuA?io, pasiraA?Ai??me sutartA?. Netrukus buvo sAi??kmingi pasirodymai Ispanijoje, Ai??veicarijoje ir kitose Europos A?alyse. Savo darbu pateisinau agentAi??ros lAi??kesA?ius, dabar viskas vyksta labai sparA?iai, kartais net nesitiki. Bet A? savo darbAi?? A?iAi??riu labai rimtai, A?moniA?, kurie manimi pasitiki, stengiuosi nenuvilti.

Sankt Margareteno festivalA? agentAi??ra man pasiAi??lAi?? dar tada, kai dirbau Barselonoje. Atranka buvo labai didelAi??, joje dalyvavo apie 300 dainininkA? iA? viso pasaulio. Dar niekad nebuvau manAi??s tiek atlikAi??jA?, pretenduojanA?iA? A? vienAi?? vaidmenA?. Labai nudA?iugau suA?inojAi??s, kad dainuosiu A?iame viename graA?iausiA? Europoje operos festivaliA?.

ai??i?? Gavote pagrindinA? ai??i?? poeto Rudolfo ai??i?? vaidmenA? Giacomo Puccini operoje ai??zBohemaai???. Kaip sekAi??si jA? kurti, ar jis Jums patiko?

ai??i?? GavAi??s vaidmenA? A?iek tiek sunerimau, nes mano balsas labiau lyrinis, o G.Ai??Puccini reikalauja dramatiA?kesnio. Be, pasitarAi??s su dAi??stytoju, ryA?ausi. Vaidmuo man labai patiko. Manau, kad ir atitiko mano charakterA?. Visuomet lengviau suvaidinti lyrinA? ai??zgerietA?ai??? nei A?mogA?udA?. Festivalyje buvo trys atlikAi??jA? sudAi??tys. ReA?isieriaus noru patekau A? pirmAi??jAi??, taigi dainavau premjeroje. Nustebino dirigento Alfredo Eschwe ir reA?isieriaus Roberto Dornhelmo pasitikAi??jimas manimi.

Rudolfas ai??i?? fantastiA?kas vaidmuo, svajoniA? partija. Manau, kad kiekvienas tenoras turAi??tA? bent kartAi?? gyvenime sudainuoti A?ioje operoje. IA? manAi??s A?is vaidmuo pareikalavo fizinAi??s iA?tvermAi??s, nes repeticijos ir spektaklis vyko esant +42 oC temperatAi??rai. Tuo metu tai buvo karA?A?iausias regionas Europoje. Be to, didA?iulAi??je scenoje (apie 150 metrA?) prieA? 10 tAi??kstanA?iA? A?iAi??rovA? jautiesi toks maA?iukas… Kadangi pastatymas tradicinis, dainininkas turi atitikti librete apraA?ytAi?? personaA?Ai?? ai??i?? bAi??ti lieknas, ilgaplaukis. DAi??l to irgi reikAi??jo pasistengti ir padirbAi??ti. Esu laimingas, nes Rudolfo vaidmuo pavyko.

Parengti vaidmenA? turAi??jau per tris mAi??nesius, tiek laiko uA?teko. Reikia iA?mokti mokytis. Man dar labai sunku mokytis tekstus atmintinai. PartijAi?? maA?daug pusantro mAi??nesio mokiausi pusbalsiu, likusA? laikAi?? ai??i?? visu balsu. ItalA? kalba, tam tikra jos tarmAi?? taip pat buvo iA?A?Ai??kis. VaA?iavau konsultuotis A? Graco teatrAi?? pas A?inoma pedagogAi?? MarA? SkujAi??.

Buvo sunku, netgi labai. Pasirengimas atima labai daug laiko, kartais pritrAi??ksta energijos ir noro. Bet sukandi dantis ir dirbi.

ai??i?? Opera tragiA?ka, mirA?ta Rudolfo mylimoji Mimi. Ar Jums, jaunam atlikAi??jui, nebuvo sunku perteikti dramatiA?kus iA?gyvenimus?

ai??i?? Norint perteikti tas emocijas, reikia remtis gyvenimiA?ka patirtimi, juk visi esame ko nors netekAi??. AA? remiuosi savais jausmais ir dA?iaugiuosi, kad A?monAi??s manimi patiki.

ai??i?? Dabar dainuojate Austrijoje, Klagenfurto miesto teatre (Stadttheater) pastatytoje Giuseppe Verdi operoje ai??zMakbetasai???.

ai??i?? Maniau, kad opera bus lengvesnAi??. Atlieku nedidelAi?? Makdufo partijAi?? ai??i?? arija, reA?itatyvai ir keli kvartetai, bet vaidmuo dramatiA?kas, labai pavargsta balsas, nes melodinAi?? linija tenorui paraA?yta pereinamosiomis natomis. Kartais lengviau padainuoti visAi?? operAi??, pavyzdA?iui, ai??zBohemAi??ai???.

ai??i?? Ar rengiantis ai??zMakbetuiai??? teko domAi??tis istorija?

ai??i?? PerskaiA?iau Shakespeareai??i??o dramAi??. Stengiuosi uA?pildyti A?iniA? spragas skaitydamas, papildomai ieA?kodamas informacijos. Kovos scenoje vyksta tikrais ginklais. Dalyvavome viduramA?iA? klubo paskaitose, mokAi??mAi??s kautis. Labai A?domi patirtis.

ai??i?? ai??zOpera yra opera, o simfonija ai??i?? simfonija. Balsas ir melodija man visada bus svarbiausiai???, ai??i?? sakAi?? Verdi. Ar tai jauA?iama A?io kompozitoriaus kAi??ryboje?

ai??i?? Kompozitorius labai mAi??go aukA?tus balsus. Jo muzika reikalauja didelio meistriA?kumo, yra sunki atlikAi??jams. Jo kAi??riniuose daug stretto (tempo greitinimA?), daug pasagio (perAi??jimA? A? aukA?tAi?? registrAi??) ir kitA? iA?bandymA?.

ai??i?? KAi?? pasakytumAi??te apie dekoracijas, technikAi??ai??i??

ai??i?? Labai liAi??dna, kai grA?A?ti A? Lietuvos ir palygini, kokias lAi??A?as menui skiria mAi??sA? KultAi??ros ministerija ir kokios skiriamos Austrijoje. Gaila, bet padAi??tis turbAi??t ilgai nesikeis. Kai A? LietuvAi?? atvaA?iuoja kitA? A?aliA? prezidentai ar kiti svarbAi??s A?monAi??s, jiems visuomet rodoma Lietuvos kultAi??ra, bet ji skursta. DAi??l to daugelis menininkA? yra priversti dainuoti popmuzikAi??, uA?darbiauti vestuvAi??se ar pan. Austrijoje A?mogus, pasirinkAi??s klasikinAi?? muzikAi??, jAi?? ir dainuoja, turi laiko ir studijoms, jam nereikia galvoti, kaip uA?sidirbti pragyvenimui.

Kalbant apie operA? pastatymams skiriamas lAi??A?as, kaip pavyzdA? galiu pateikti savo personaA?o ai??zMakbeteai??? perukAi??. Jis ai??i?? rankA? darbo. Pirmiausia buvo iA?lieta mano galvos forma iA? gipso, po to ji buvo aplieta guma ir tada rankomis ai??zA?sodintiai??? plaukai. Darbas uA?truko dvi savaites, peruko kaina ai??i?? apie 2000 eurA?. Labai daug lAi??A?A? skiriama drabuA?iams ir grimui, spektakliams nuomojami tikri ginklai, A?arvai. Tai padeda geriau A?sijausti A? vaidmenA?, nors A?iek tiek ir iA?lepina. GrA?A?us A? LietuvAi?? norisi to paties, bet, deja…

ai??i?? Ar pavyko rasti ryA?A? su publika ir partneriais, dirigentu?

ai??i?? Nuo studijA? laikA? buvau mokomas suprasti, kad visuomet A?alia atlikAi??jo yra komanda. Niekada scenoje nesi vienas, jei nedainuoji a cappella. Jeigu man akompanuoja pianistAi??, visuomet labai A?dAi??miai jos klausausi. Noriu, kad ji suprastA?, kaip aA? interpretuoju kAi??rinA?, ir lygiai taip pat mAi??ginu suprasti, kaip ji tai suvokia, kad abu galAi??tume pasiekti rezultatAi?? ai??i?? tikrAi?? muzikAi??. Taip turi bAi??ti visuomet, nesvarbu, ar dainuoji ansamblyje, ar chore, ar dirbi su dirigentu, orkestru. Jei sAi??A?iningai dirbi repeticijose, uA?lipAi??s ant scenos daA?nai net neA?iAi??ri A? dirigentAi??, nes jauti jA?, A?inai, ko jis iA? tavAi??s reikalavo. Blogai, kad pas mus dar iA?likAi??s rusiA?kas dirigento tipas, jis nori viskAi?? laikyti savo rankose, nesuteikia laisvAi??s atlikAi??jams. Juk orkestrui reikia leisti groti, o solistams ai??i?? dainuoti. Europoje vyrauja supratimas, kad orkestras akompanuoja atlikAi??jams, o ne atlikAi??jai orkestrui. Gerbtini tie dirigentai, kurie supranta, kas yra muzikinAi?? visuma. Muzikoje labai nemAi??gstu savanaudiA?kumo. Kai dirbi su profesionalais, visuomet sieki bendrumo.

Dirigentai labai skirtingi. Austrijos dirigentai nesusikaustAi??, su jais nesunku dirbti.

Kontaktas su publika yra vienas svarbiausiA? dalykA?. Juk dainuojama A?iAi??rovams. Visi dainininkai gyvena dAi??l plojimA? garso… IA? to garso mes pasikrauname jAi??gA? ir entuziazmo kitiems darbams ir koncertams. Vakar patyriau fantastiA?kAi?? jausmAi??, kai po operos ai??zMakbetasai??? premjeros prie manAi??s priAi??jo viena choristAi?? ir pasakAi??, kad mano arijos metu dvi choristAi??s verkAi??. Tai didA?iausia pagarba ir siekiamybAi??, kai su tavim verkia ne tik publika, bet ir kolegos, kai visi kartu iA?gyvena tAi?? vyksmAi??. Man visuomet bAi??na labai skaudu, kai A?monAi??s A? teatrAi?? susirenka dAi??l mados. Jie nieko nesupranta ir jiems neA?domu, o taip norAi??tA?si, kad antrAi?? kartAi?? tokie A?monAi??s apsilankytA? dAi??l kitA? prieA?asA?iA?: muzikos groA?io, A?domaus pastatymo. ReA?isierius mus labai kritikavo ir prieA? pasirodymAi?? pasakAi??, kodAi??l taip darAi??. Jis norAi??jo, kad mes sujaudintume ir tAi?? A?mogA?, kuris atAi??jo dAi??l mados, ne savo noru ar yra visiA?kai neiA?silavinAi??s. Dainuojame visiems, o tie, kurie supranta daugiau, mato, kad tu darai tiek, kiek tik gali. Tada sugebi sujaudinti visus. Publika mus A?kvAi??pia.

ai??i?? Ai??domu paklausti apie reA?isierius, su kuriais teko dirbti.

ai??i?? SusipaA?inus su reA?isieriumi visuomet labai A?domu suvokti, kaip jis viskAi?? A?sivaizduoja, kaip mato aplinkAi??, kaip nori pateikti mane. Suprasdamas jo sumanymus scenoje, galiu elgtis labai laisvai. Esu pripratAi??s dirbti su nuoA?irdA?iais A?monAi??mis, kuriems galima atsiverti. Jei su reA?isieriumi daug bendrauji, uA?tenka keliA? A?odA?iA?, kad suprastum, ko jis reikalauja iA? tavAi??s scenoje. Nors ne visada tai pavyksta.

ai??i?? Abi minAi??tos operos gana ilgos, ar uA?teka energijos visam kAi??riniui?

ai??i?? Per repeticijas mAi??ginu suvokti, kur reikia daugiau energijos, o kur galima save patausoti, kad ai??zsuA?ibAi??A?iauai??? reikiamoje vietoje.

ai??i?? Vieni prieA? iA?eidami A? scenAi?? atlieka susikaupti padedanA?ius pratimus, medituoja, kiti bAi??gioja, A?Ai??kauja, dar kiti iA?geria…

ai??i?? Man labai patinka anekdotai. MAi??gstu juoktis. Gal mano organizmui reikia vitamino C? DaA?niausiai visi bAi??na labai susikaupAi??, rimti, o aA? ai??i?? linksmas. Man tiesiog reikia paA?adinti uraganAi?? savyje. Rimtumo ir taip labai daug kasdieniame gyvenime. A?inau, kad joga labai padeda atsipalaiduoti, bet man svarbiausias dalykas prieA? dainuojant yra miegas. EnergijAi?? palaiko cukrus ir kava, bet didelio poreikio jiems neturiu, nebent per dienAi?? turiu dainuoti keliuose koncertuose.

ai??i?? Vienoje scenoje ir erdvAi??je su kolegomis iA? viso pasaulio. Kaip sekAi??si?

ai??i?? Dirbdamas supratau, kad kuo A?mogus gyvenime yra daugiau pasiekAi??s, tuo jis yra paprastesnis ir atviresnis. Man teko bendrauti su tenorais Rolando VillazA?nu, PlA?cido Domingo, Jonu Kaufmannu, sopranu Ermonela Jaho. Ai??ie A?monAi??s neapsimetinAi??ja, jie labai atviri, ir publika tai mato ir jauA?ia. Tokie A?monAi??s visuomet labai A?kvepia. Tada matai, kad eini teisingu, atviros A?irdies keliu. Internacionaliniai projektai visuomet atneA?a labai daug dA?iaugsmo ir A?iniA?. Per juos susipaA?A?sti su kitokiais A?monAi??mis, jA? kultAi??ra, kalba… Visuomet labai malonu sutikti paA?A?stamA?, su kuriais yra tekAi?? dirbti anksA?iau.

Nors pati darbo pradA?ia daA?niausiai bAi??na sunki, visi nekalbAi??s, rimti, tvyro A?tampa. O man reikia bendravimo, nemoku dirbti A?altai. Geriausius A?spAi??dA?ius yra palikAi?? Ermonela Jaho ir Jonas Kaufmannas, jie A?avi savo paprastumu. Bendraudamas su jais supratau, kad turiu stengtis bAi??ti toks, koks esu, A? A?mones eiti atvira A?irdimi, nes tik taip menininkas gali perteikti A?iAi??rovams tikAi??jimAi?? graA?iais dalykais, tokiais kaip meilAi??.

ai??i?? Gal galAi??tumAi??te papasakoti apie gyvenimo sAi??lygas, repeticijas, maistAi??, pramogasai??i??

ai??i?? Esu labai patenkintas austriA?ku maistu, jis labai geros kokybAi??s. Nustebino vokiA?ka tvarka, A?vara. A?monAi??s labai malonAi??s ir mandagAi??s. Operoje ai??zMakbetasai??? teko dirbti su 12 vaikA?. Labiau iA?auklAi??tA? vaikA? dar niekuomet nebuvau matAi??s. Jie netriukA?mavo, puikiai A?inojo, kada reikia iA?eiti A? scenAi??, niekada nevAi??lavo… Buvo graA?u juos stebAi??ti.

Repeticijos vykdavo kaip ir visuose kituose teatruose: nuo 10 iki 14 val. ir nuo 18 iki 23 val. Darbas buvo A?temptas ir reikalavo daug jAi??gA? bei sveikatos, teko prisiversti reguliariai maitintis, miegoti. ReikAi??jo visiA?kai atsiduoti scenai. Kartais pagalvoju, kad geriau tiems, kurie nesukAi??rAi?? A?eimos, nes tada gali visiA?kai atsiduoti menui, bet, kita vertus, nuostabus jausmas, kai grA?A?ti namo po repeticijA? ir tavAi??s kas nors laukia su plaA?ia A?ypsena ar atropoja maA?om kojytAi??m ir sako ai??ztAi??tiai???. Manau, kad didesnAi??s dovanos gyvenime ir bAi??ti negali. Labai graA?u, kai solistai atsiveA?a A?eimas.

Austrijoje scena ai??i?? uA?daras gyvenimas. PertraukA? metu bAi??davo linksma, nes vaikai krykA?taudavo, solistai bendraudavo su A?eimomis, kiti dainuodavo, o dar kiti ateidavo susipaA?inti.

Sekmadieniai man laisvi, tada pasikartoju partijas, viskAi?? ramiai apmAi??stau, pabendrauju su A?eima, stengiuosi apA?iAi??rAi??ti miestAi??. Ai??is darbas ir yra A?domus tuo, kad pamatai kitas A?alis, susipaA?A?sti su jA? kultAi??ra, istorija. Praturtini save kaip A?mogA?.

ai??i?? Ar uA?tenka laiko poilsiui?

ai??i?? Reikia rasti. Kartais uA?sibrAi??A?tus dienos darbus atidedu ir ilsiuosi, nes sveikata labai svarbu.

ai??i?? KokA? A?spAi??dA? paliko Austrija ir austrai? Ar norAi??tumAi??te sugrA?A?ti?

ai??i?? Man ten patinka viskas. Bet vis dar stebina tvarka. Tokie A?varAi??s miestai… NepamirA?tamAi?? A?spAi??dA? paliko Viena ir jos ValstybinAi?? opera (Staatsoper), ne veltui tai geriausias Europos teatras. 2015 metais debiutuosiu Vienos operos teatre. Ai??iemet dainavau perklausoje. Tokioje scenoje man dar nebuvo tekAi?? stovAi??ti, akustika fantastiA?ka.

Austrai labai A?domAi??s ir draugiA?ki A?monAi??s, su jais gera bendrauti. Visuomet bus malonu ten sugrA?A?ti.

ai??i?? Austrijoje tikrai aukA?tas kultAi??rinis lygis. Lietuvoje jis kiek kitoks?

ai??i?? IA? uA?sienio muzikA? girdAi??jau puikiA? atsiliepimA? apie dirigentAi?? GintarAi?? RinkeviA?iA?, operos solistAi?? VioletAi?? UrmanaviA?iAi??tAi??-UrmanAi??… Mes esame savotiA?ki laiko A?kaitai. Jei kitaip A?iAi??rAi??tume A? save, nebAi??tume pavydAi??s niurzgos, jei dar valdA?ios poA?iAi??ris A? kultAi??rAi?? bAi??tA? kitoks, galAi??tume kur kas daugiau pasiekti. DidA?iausiAi?? A?okAi?? patyriau, kai ne taip seniai A?iniasklaidoje perskaiA?iau ir pamaA?iau, kaip buvo renkamas kultAi??ros ministras, ten buvo tiek daug paA?aipos, sarkazmo. Man tai nesuvokiama. Austrijoje kultAi??ros ministras yra vienas svarbiausiA? asmenA? valstybAi??je, jis rAi??pinasi A?alies A?vaizdA?iu. Beje, miestA? centruose A?statymai riboja reklamas, propaguojanA?ias greitAi?? maistAi??, vulgarius dalykus, o kultAi??riniA? renginiA? reklamai taikoma 50 % nuolaida.

Vis dAi??lto pasaulyje A?inoma, kad Lietuvoje ugdomi puikAi??s smuikininkai, kiti muzikantai, dainininkai. Esame be galo talentinga tauta ir aA? didA?iuojuosi, kad esu lietuvis.

ai??i?? Kaip sekAi??si susidoroti su vienatve? KAi?? veikAi??te laisvu laiku?

ai??i?? Ai??veikti vienatvAi?? jau iA?mokau. Internetu bendravau su A?eima, stengiausi A?viestis, lankiausi muziejuose, koncertuose ir t. t. Net negalAi??A?iau apsakyti Austrijos gamtos groA?io, niekur kitur neteko matyti tokio tyro ir skaidraus vandens eA?eruose.

Sankt Margareteno operos festivalis vyko nuostabioje A? UNESCO sAi??raA?Ai?? A?trauktoje vietoje ai??i?? marmuro kasyklose. Kai tik galAi??jau, stengiausi pasigroA?Ai??ti A?ia nuostabia vieta. ApA?iAi??rAi??jau KlagenfurtAi??, jo muziejus. Stengiausi susitvarkyti ir kitus svarbius reikalus, todAi??l laisvo laiko daug neturAi??jau.

ai??i?? KokA? bendrAi?? A?spAi??dA? paliko festivalis ir operos teatras? Kas labiausiai nustebino?

ai??i?? Labai nustebino dekoracijos. NeA?tikima, kAi?? A?mogus gali sugalvoti ir pagaminti. Dekoracijos siekAi?? 30 metrA? aukA?tA?, pastatai buvo 3 aukA?tA? ir dar judAi??davo. Kad nekeltA? triukA?mo ir neuA?goA?tA? muzikos, dekoracijas A?monAi??s judindavo mechaniA?kai ai??i?? mindavo pedalus. Su keliais atlikAi??jais nusprendAi??me, kad dainuoti bAi??tA? galima be A?garsinimo ai??i?? tokia puiki akustika. Stebino organizuotumas, niekada nieko netrAi??kdavo, A? repeticijas bAi??davome pristatomi minuA?iA? tikslumu.

ai??i?? JAi??s, jei neklystu, pirmasis lietuvis, pasiraA?Ai??s tokiA? svarbiA? sutarA?iA? Austrijoje. Kaip pavyko A?sitvirtinti toje A?alyje?

ai??i?? Labai daug lAi??mAi?? rekomendacijos. Man didelAi?? garbAi?? pasirodyti Austrijos scenose, kuriose yra dainavAi?? didieji operos solistai. Esu ne vienintelis lietuvis, dirbantis Austrijoje, A?ia taip pat dainavo Asmik Grigorian, Violeta UrmanaviA?iAi??tAi??-Urmana ir kiti. Papildyti tokiA? atlikAi??jA? gretas, dirbti su puikiais muzikantais yra didelAi?? laimAi?? ir atsakomybAi??.

ai??i?? Naujos operos, nauji vaidmenys, nuolatinAi??s kelionAi??s, koncertai, mokslai, projektai, A?eimaai??i?? Kaip viskAi?? suderinate?

ai??i?? Niekada nieko nespaudA?iu ir nestumiu A? priekA?. PasileidA?iu ir teku pasroviui. Stengiuosi neapkrauti savAi??s, jei gaunu pasiAi??lymA? dainuoti, visuomet pasitikrinu datas. Deja, mokslai A?iek tiek nukentAi??jo. A?inau, kad ateityje reikAi??s baigti tai, kAi?? esu pradAi??jAi??s.

ai??i?? KAi?? nuveikAi??te per vasarAi?? ir kokie artimiausi planai?

ai??i?? Nuveikiau nemaA?ai, bet apetitas didAi??ja valgant. Vienas iA? artimiausiA? darbA? ai??i?? lapkriA?io pabaigoje Austrijoje, Graco operos teatre, dainuosiu RudolfAi?? operoje ai??zBohemaai???. VasarAi?? PrancAi??zijoje, Lilio teatre, ir Liuksemburgo didA?iajame teatre dainuosiu PinkertonAi?? operoje ai??zMadam Baterflaiai???. O tAi??vynAi??je artimiausiu metu dalyvausiu pirmos operinAi??s muzikos kompaktinAi??s plokA?telAi??s pristatyme ir keliuose naujametiniuose koncertuose.

ai??i?? Kuo skiriasi Lietuvos ir Europos teatras?

ai??i?? Lietuvoje pastatymai gana aukA?to lygio. Mes turime puikiA? dirigentA?, tokiA? kaip Gintaras RinkeviA?ius, Martynas StaA?kus, Vytautas LukoA?ius, Modestas PitrAi??nas. Su jais labai malonu ir lengva dirbti. Teatruose ai??i?? daugybAi?? savo darbui atsidavusiA? A?moniA?. Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras man iA?skirtinis tuo, kad manimi patikAi??jo, suteikAi?? galimybAi?? parodyti save kitokA? ir priminAi??, kur yra mano tikroji vieta ai??i?? operos scenoje. Esu labai dAi??kingas A?iam teatrui ir tikiuosi, kad jo nenuvyliau. Lietuvoje teatras yra tarsi didelAi?? A?eima. Bent jau aA? tuo tikiu.

ai??i?? Gal planuojate iA?vykti A? uA?sienA??

ai??i?? Niekada negali A?inoti, kaip bus. Juk sakoma, kad A?mogus planuoja, o Dievas juokiasi. AA? labai ilgiuosi Lietuvos. Visuomet esu pasiruoA?Ai??s buA?iuoti A?emAi??, kai grA?A?tu namo. Nors Lietuvoje A?monAi??s niAi??resni ir A?ia galybAi?? kitA? problemA?, bet namai yra namai. O namuose gera, kvAi??puoji savo oru, pamatai artimus A?mones, sutinki tuos, kurie padAi??jo tau pakilti ir tapti tuo, kas esi. NeA?inau geresnAi??s A?alies uA? LietuvAi??.

ai??i?? Ar turite mAi??gstamiausiAi?? programAi??? Kokie kurti vaidmenys Jums patiko labiausiai? Ar turite svajoniA? vaidmenA??

ai??i?? Gal nuskambAi??s banaliai, bet man labiausiai patinka ai??zTraviataai???. Ai??i opera labai artima mano sielai ir pats Alfredo vaidmuo labai graA?us. VaikystAi??je turAi??jau ai??zTraviatosai??? plokA?telAi??, kurioje AlfredAi?? dainavo L.Ai??Pavarotti, mokAi??jau visAi?? operAi?? atmintinai. Taip pat man labai artima Puccini ai??zBohemaai???. NeA?inau, ar kada mano balsas leis, bet svajoju sudainuoti GermanAi?? P.Ai??A?aikovskio operoje ai??zPikA? damaai???, taip pat KavaradosA? Puccini ai??zToskojeai???. O vAi??liau norAi??A?iau padainuoti KanijAi?? R. Leoncavallo operoje ai??zPajacaiai???.

ai??i?? Kas jus A?kvAi??pia ir neleidA?ia palAi??A?ti? Ar turite autoritetA?? Ai?? kAi?? lygiuojatAi??s?

ai??i?? Mano dAi??stytojas sakydavo: kiekvienAi?? rytAi?? atsikAi??lus prasideda naujas tavo karas, o vakare supranti, ar laimAi??jai jA?, ar pralaimAi??jai. VisAi?? gyvenimAi?? A?mogus kovoja su savo demonais, baimAi??mis, silpnybAi??mis ir stengiasi nepalAi??A?ti. Taip ir sukasi gyvenimas. DidA?iausiu autoritetu laikau savo senelA? (Aleksandras Vitulskis, A?ymus dailininkas. ai??i?? J.Ai??L.), kurio niekada nemaA?iau, nes jis mirAi?? man dar negimus. Bet apie jA? esu girdAi??jAi??s begales graA?iausiA? pasakojimA?, labai smagu ir A?iandien sutikti A?moniA?, kurie man papasakoja apie senelA?. Jis buvo menininkas iA? didA?iosios raidAi??s, tikras inteligentas, visapusiA?kai iA?prusAi??s, gaila, nepelnytai uA?mirA?tas. Tikiuosi ateityje surengti keletAi?? jo darbA? parodA?. Jis tas A?mogus, kuris A?kvAi??pia mane kurti ir neprarasti patrioto savyje.

Autoritetais muzikoje laikau NicolajA? GeddAi??, FritzAi?? WunderlichAi??, Liuciano Pavarotti, Rolando VillazA?nAi??, JonAi?? KaufmannAi??. Ai??ie A?mones apdovanoti Dievo. O lygiuotis turbAi??t nesistengiu A? niekAi??. Kai studijavau, nelabai vaikA?A?iojau A? teatrAi??, beveik nelankiau koncertA?. DAi??stytojas nepeikAi??, sakydavo, kad man nereikia blogA? pavyzdA?iA?. Turiu kurti pats, o ne kopijuoti. Visuomet malonu, kai mane palygina su geru dainininku, A?monAi??s turi teisAi?? lyginti, bet aA? to nedarau.

ai??i?? Kaip A?sivaizduojate savo karjeros virA?Ai??nAi??? O kas po to? Pedagoginis darbas?

ai??i?? SvajonAi??se ai??i?? ai??zLa Scalaai??? ir ai??zMetropolitan Operaai???. Labai noriu kada nors dirbti pedagogu. Dabar mokausi pats, nors ir pedagogai visAi?? savo gyvenimAi?? mokosi iA? studentA?. Laukiu to laiko, kai galAi??siu su kitais pasidalinti savo patirtimi ir A?iniomis. Tai darau ir dabar: projekte ai??zLietuvos balsasai??? stengiuosi A?viesti jaunus A?mones, atskleisti, kad viskas nAi??ra taip, kaip atrodo. Nenoriu, kad jie ai??zsudegtA?ai???, nes po to vieni sugeba atsistoti ant kojA?, o kiti ne.

ai??i?? Kur artimiausiu metu bus galima Jus iA?girsti?

ai??i?? LapkriA?io mAi??nesA? dainuosiu 12 ai??zMakbetoai??? spektakliA? Austrijoje, Klagenfurto miesto operoje, gruodA?io pradA?ioje ai??i?? Graco operoje (ai??zBohemaai???), gruodA?io 13 d. Kauno filharmonijoje ai??i?? naujos kompaktinAi??s plokA?telAi??s ,,GraA?iausios operA? arijos” pristatymas, ai??zA?algirioai??? arenoje ai??i?? naujametinis koncertas su Robertu Wellsu ai??zRapsody in Rockai???, Vilniaus kongresA? rAi??muose ai??i?? naujametinis koncertas ai??zGraA?iausios operA? arijosai??? (gruodA?io 31d.).